Jl. Kudus Colo Km. 5, Belakang Taman Budaya Bae Krajan, Kudus
Home » » 4 Nabi Yang Masih Hidup (Bag. 3)

4 Nabi Yang Masih Hidup (Bag. 3)

Nabi Idris Alaihissalam



Dikisahkan Nabi Idris kedatangan seorang tamu, lalu keduanya mengadakan perjalanan sampai empat hari lamanya dan selama itu pula Nabi Idris AS menemukan keanehan yang ada pada tamunya itu. Nabi Idris AS pun bertanya: Hai tuan, kamu ini sebenarnya siapa?,



Malaikat itu menjawab: Saya adalah malaikat pencabut nyawa.



Nabi Idris AS bertanya: Apakah kamu akan mencabut nyawa manusia?,



Malaikat menjawab: Ya,



Nabi Idris AS bertanya: Apakah kamu juga mencabut nyawa selama dalam perjalanan bersama saya?,



Malaikat menjawab: Ya, saya telah mencabut beberapa nyawa manusia dan sesungguhnya nyawa manusia itu adalah bagaikan hidangan makanan, sebagai mana kamu menghadapi sesuap makanan saja.



Nabi Idris AS berkata: Dan apakah kamu datang ini untuk mencabut nyawa saya atau sekedar berkunjung?,



Malaikat menjawab: Saya datang hanya untuk berkunjung,



Nabi Idris AS berkata: kalau begitu saya punya hajat kepadamu,



Malaikat menjawab: Hajat apa, hai Nabi Idris?



Nabi Idris AS berkata: Saya ingin agar kamu mencabut nyawa saya, lalu memohonlah kepada Allah untuk menghidupkan saya sehingga saya bisa beribadah kepada Allah sesudah merasakan sakitnya mati.



Malaikat menjawab: Sungguh saya tidak bisa mencabut nyawa seseorang tanpa seijin Allah.



Lalu Allah SWT berfirman kepada Malaikat: Cabutlah nyawa Idris!.



Kemudian malaikat itu mencabut nyawa Nabi Idris AS dan matilah Nabi Idris AS lalu Malaikat menangis sambil merendahkan diri untuk memohon kepada Allah SWT agar menghidupkan Nabi Idris AS kembali, kemudian Allah menghidupkan Nabi Idris AS, lalu malaikat bertanya: Hai Nabi Idris bagaimana rasanya mati itu?.



Nabi Idris AS berkata:Sungguh rasanya mati itu bagaikan binatang yang dikuliti dalam keadaan masih hidup, sedang rasa mati itu melebihi 100X lipat rasa sakit binatang yang dikuliti dalam keadaan masih hidup.



Malaikat menjawab:Hai Nabi Idris, padahal saya mencabut nyawamu itu dengan cara hati-hati dan sangat halus dan ini belum pernah saya lakukan kepada siapapun.



Nabi Idris AS berkata: Saya mempunyai hajat yang lain kepadamu, yaitu ingin melihat neraka jahannam, agar saat melihat itu saya lebih banyak beribadah kepada Allah.



Malaikat menjawab: Sungguh saya tidak bisa masuk neraka jahannam tanpa ada izin dari Allah, lalu Allah SWT berfirman kepada Malaikat: Pergilah kamu bersama Nabi Idris ke neraka jahannam.



Kemudian malaikat bersama Nabi Idris AS pergi ke neraka jahannam, maka Nabi Idris AS dapat melihat segala yang dipersiapkan untuk menyiksa di neraka jahannam, lalu keduanya kembali dari neraka jahannam. Nabi Idris AS berkata: Saya punya hajat lagi kepada kamu, agar kamu mengajakku pergi ke syurga,dan setelah itu saya akan menjadi hamba yang lebih taat dalam beragama.


Malaikat berkata: Saya tidak bisa masuk syurga tanpa ada ijin dari Allah.



Lalu Allah SWT berfirman: Hai Malaikat pergilah kamu bersama Idris ke syurga.



Dan keduanya pergi ke syurga dan berhanti di depan pintu syurga, maka Nabi Idris AS dapat melihat segala kenikmatan yang ada dalam syurga, melihat kerajaan yang banyak, melihat anugerah yang banyak dan melihat pepohonan dan buah-buahan yang beraneka macam ragamnya.



Nabi Idris berkata: Wahai Malaikat, saya telah merasakan mati, telah melihat segala macam siksaan dalam neraka, lalu mohonlah kepada Allah, agar ia memberi izin saya masuk ke syurga, sehingga saya dapat minum air syurga dan sakit saya menjadi hilang serta terhindar dari neraka jahannam.



Lalu Allah Berfirman kepada malaikat: Masuklah kamu ke syurga bersama Idris, kemudian keduanya masuk syurga dan Nabi Idris AS meletakan sandalnya di bawah salah satu pohon di syurga, dan setelah keluar dari syurga.Nabi Idris berkata kepada Malaikat: Sungguh sandal saya tertinggal di syurga, maka kembalikan saya ke syurga,



Dan setelah Nabi Idris AS tiba di syurga, Nabi Idris AS tidak mau di ajak keluar, ia ingin tetap tinggal dalam syurga, hingga Malaikat berteriak:Hai Nabi Idris, keluarlah,



Nabi Idris AS tetap tidak mau keluar, dan berkata: Karena Allah telah berfirman: Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati…”(Q.Surat Aliimran ayat 185), Sedang saya telah merasakan mati. Dan Allah Berfirman: Dan tidak seorangpun darimu, melainkan mendatangi neraka itu. (Q.Surat Maryam ayat 71). Dan sungguh saya telah memasuki neraka jahannam, dan Allah juga berfirman: “…….. dan sekali-kali mereka tidak akan di keluarkan dari padanya (syurga). (Q.Surat AL Hijr ayat 48).



Malaikat berkata: Lantas siapa yang akan mengeluarkan mu?.



Lalu Allah berfirman kapada Malaikat: Tinggalkanlah Idris di syurga, sungguh Aku telah menetapkannya, bahwa ia termasuk ahli syurga,



Kemudian Malaikat itu meninggalkan Nabi Idris AS di syurga dan tetaplah Nabi Idris AS berada dalam syurga untuk selama-lamanya.



Dari berbagai sumber diantaranya dari kitab Baidaiiz - Syeikh Muhammad bin Ahmad bin Iyas dan Kitab Nuzhatul Majalis - Syeikh Abdul Rohman Ash-Shafuri
Adv 1
Share this article :

Posting Komentar

 
Musholla RAPI, Gg. Merah Putih (Sebelah utara Taman Budaya Kudus eks. Kawedanan Cendono) Jl. Raya Kudus Colo Km. 5 Bae Krajan, Bae, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia. Copyright © 2011. Musholla RAPI Online adalah portal dakwah Musholla RAPI yang mengkopi paste ilmu dari para ulama dan sahabat berkompeten
Dikelola oleh Remaja Musholla RAPI | Email mushollarapi@gmail.com | Powered by Blogger