Malam nisfu Sya'ban merupakan
malam yang barakah. Terdapat sebilangan besar dalil yang menyebut tentang
kelebihan malam nisfu Sya'ban daripada hadis-hadis (Nabi S.A.W) yang
saling menguatkan antara satu sama lain serta mengangkat (hadis-hadis
tersebut) ke darjat Hadis Hasan dan Kuat (dari segi hukumnya).
Maka mengambil berat terhadap malam
nisfu Sya'ban serta menghidupkan malamnya adalah sebahagian daripada agama yang
tiada keraguan padanya. Adapun keraguan yang timbul adalah disebabkan pandangan
terhadap hadis-hadis yang barangkali hukumnya Dhaif yang menceritakan tentang
kelebihan malam tersebut.
Antara hadis-hadis yang menceritakan
tentang kelebihannya :
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها
قَالَتْ : "فَقَدْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ
لَيْلَةٍ فَخَرَجْتُ أَطْلُبُهُ فَإِذَا هُوَ بِالْبَقِيعِ رَافِعٌ رَأْسَهُ
إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ :يَا عَائِشَةُ أَكُنْتِ تَخَافِينَ أَنْ
يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ وَرَسُولُهُ قَالَتْ :قَدْ قُلْتُ وَمَا بِي
ذَلِكَ وَلَكِنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ أَتَيْتَ بَعْضَ نِسَائِكَ فَقَالَ
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعَرِ غَنَمِ
كَلْبٍ" - رواه الترميذي وابن ماجه وأحمد .
Hadis daripada Ummul Mukminin
Sayidatina 'Aisyah R.A telah berkata : "Aku telah kehilangan
nabi S.A.W pada suatu malam, maka aku telah keluar untuk mendapatinya maka
baginda berada (sedang berdiri di kawasan perkuburan) Baqi' sambil
mendongakkan kepalanya ke langit. lalu baginda berkata : Wahai 'Aisyah, adakah
kamu takut Allah dan Rasulnya melakukan kezaliman ke atas kamu? Berkata 'Aisyah
: Bukan demikian sangkaanku tetapi aku menjangkakan kamu telah pergi kepada
sebahagian daripada isteri-isteri kamu (atas perkara-perkara yang mustahak
lalu aku ingin mendapat kepastian). Lalu baginda bersabda : Sesungguhnya
Allah Ta'ala telah turunkan (malaikatNya dengan perintahNya) pada
malam nisfu Sya'ban ke langit dunia, lalu Allah mengampunkan dosa-doa
(yang dilakukan oleh hambaNya) lebih banyak daripada bilangan bulu-bulu
yang terdapat pada kambing-kambing peliharaan (bani) Kalb."
[Hadis
Riwayat Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad]
Seterusnya,
عن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : "
يَطَّلِعُ اللَّهُ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ " -
رواه الطبرانى وصححه ابن حبان .
Hadis daripada Saidina Mu'adz ibnu
Jabal R.A bahawa nabi S.A.W telah bersabda :"Allah memandang pada
kesemua makhluk ciptaanNya pada malam nisfu Sya'ban, lalu Allah mengampunkan
dosa-dosa kesemua makhlukNya melainkan dosa orang musyrik (yang
menyekutukan Allah) dan dosa orang yang bermusuhan."
[Riwayat Al-Tobrani dan disahihkan oleh Ibnu Hibban]
Seterusnya,
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كرم الله
وجهه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
"إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا
وَصُومُوا نَهَارَهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ
إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ أَلَا مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي
فَأَغْفِرَ لَهُ أَلَا مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلَا مُبْتَلًى
فَأُعَافِيَهُ أَلَا كَذَا أَلَا كَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ" -
رواه ابن ماجه .
Hadis daripada Saidina 'Ali R.A
bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Apabila masuk malam
nisfu Sya'ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada
siang harinya, Sesungguhnya Allah Ta'ala menurunkan malaikatnya ke langit
dunia pada malamnya setelah terbenamnya matahari, lalu Allah berkata : Sesiapa
yang memohon keampunan padaKu maka Aku akan mengampunkan baginya, Sesiapa yang
memohon rezeki padaKu maka Aku akan memberikannya rezeki, Sesiapa yang ditimpa
musibah maka Aku akan melepaskannya, sesiapa yang demikian...sesiapa yang
demikian ...sehinggalah terbitnya fajar."
[Riwayat Ibnu Majah]
[Riwayat Ibnu Majah]
Tidaklah mengapa seandainya membaca surah Yasin sebanyak 3 kali selepas solat maghrib secara terang-terangan dan beramai-ramai. Hal ini kerana termasuk dalam perkara menghidupkan malam tersebut dan perkara berkaitan dengan zikir ruangannya adalah luas. Adapun mengkhususkan sebahagian daripada tempat dan waktu untuk melakukan sebahagian daripada amalan soleh secara berterusan adalah termasuk dalam perkara yang disyariatkan selagi mana seseorang yang melakukan amalan tersebut tidak beri'tiqod (menjadikannya sebagai pegangan) ; bahawa perkara tersebut adalah wajib di sisi syara' yang membawa hukum berdosa sekiranya meninggalkannya.
Hadis daripada Ibnu Umar R.A telah berkata :
عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُمَا قَالَ : "كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي
مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ مَاشِيًا وَرَاكِبً" - متفق عليه .
"Nabi S.A.W akan mendatangi masjid Quba pada setiap hari Sabtu
dengan berjalan ataupun menaiki tunggangan."
[Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim]
"Nabi S.A.W akan mendatangi masjid Quba pada setiap hari Sabtu
dengan berjalan ataupun menaiki tunggangan."
[Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim]
Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar di dalam kitabnya (Fathul Bari) :
"Di dalam hadis ini walaupun
berbeza jalan-jalan pengriwayatannya menunjukkan kepada (hukum) harus
mengkhususkan sebahagian hari-hari untuk melakukan sebahagian daripada
amalan-amalan soleh serta melakukannya secara berkelanjutan."
Berkata Ibnu Rajab Al-Hanbali di
dalam kitabnya (Lathoif Al-Ma'arif) :
"Ulama' di Syam telah berselisih pandangan dalam menyifatkan cara untuk menghidupkan malam nisfu Sya'ban kepada dua pandangan.
"Ulama' di Syam telah berselisih pandangan dalam menyifatkan cara untuk menghidupkan malam nisfu Sya'ban kepada dua pandangan.
Pertamanya : Adalah disunatkan menghidupkan
malamnya secara berjamaah di masjid.
Khalid ibn Ma'dan dan Luqman ibn 'Amir dan selain daripada mereka telah memakai sebaik-baik pakaian, dan mengenakan wangian serta mengenakan celak pada mata serta mendirikan malamnya dengan ibadah.Dan Ishaq ibn Rahuyah bersepakat dengan pandangan mereka terhadap perkara tersebut dan berkata dalam masalah mendirikan malamnya dengan ibadah di masjid secara berjamaah: "Perkara tersebut tidaklah menjadi bid'ah." Kalam ini dinukilkan oleh Harb Al-Kirmani di dalam kitab Masail nya.
Khalid ibn Ma'dan dan Luqman ibn 'Amir dan selain daripada mereka telah memakai sebaik-baik pakaian, dan mengenakan wangian serta mengenakan celak pada mata serta mendirikan malamnya dengan ibadah.Dan Ishaq ibn Rahuyah bersepakat dengan pandangan mereka terhadap perkara tersebut dan berkata dalam masalah mendirikan malamnya dengan ibadah di masjid secara berjamaah: "Perkara tersebut tidaklah menjadi bid'ah." Kalam ini dinukilkan oleh Harb Al-Kirmani di dalam kitab Masail nya.
Keduanya : Sifatnya adalah makruh penghimpunan
pada malamnya di masjid untuk melakukan solat serta bercerita dan berdoa.
Dan tidak makruh sekiranya seseorang itu melakukan solat secara bersendirian. Ini adalah pandangan Al-Auzaie Imam Ahli Syam dan Ahli Faqeh dan 'Alim." -tamat
Dan tidak makruh sekiranya seseorang itu melakukan solat secara bersendirian. Ini adalah pandangan Al-Auzaie Imam Ahli Syam dan Ahli Faqeh dan 'Alim." -tamat
Maka menghidupkan malam nisfu
Sya'ban sama ada secara berjamaah ataupun secara bersendirian sebagaimana
sifat yang masyhur dikalangan orang ramai dan selainnya adalah perkara yang
disyariatkan dan tidaklah menjadi bid'ah dan tidaklah menjadi makruh dengan
syarat tidak menjadikan amalan tersebut sebagai suatu kemestian dan kewajiban.
Sekiranya amalan tersebut diwajibkan
ke atas orang lain serta menghukum kepada mereka yang tidak mengikutinya dengan
hukum berdosa maka menghukumkan dengan hukum dosa itu yang menjadi bid'ah
kerana mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan RasulNya S.A.W.
Inilah makna yang menjadikannya makruh sebagaimana pandangan para salafussoleh
terhadap hukum makruh dalam menghidupkan malam nisfu Sya'ban. Adapun
menghidupkan malamnya sebagaimana hakikat asalnya maka perkara tersebut adalah
disyariatkan dan tidaklah menjadi makruh. Oleh itu, dianjurkan menghidupkan
malamnya dengan ibadah dan siangnya dengan puasa.
Petikan Fatwa Fadhilah Mufti Mesir Prof. Dr Ali Jum'ah.
Terjemahan : Ibnu Juhan Al-Tantawi
Sumber : Majalah Minbar Al-Islam, keluaran tahun ke-(68), bil (8) Sya'ban 1430, m/s 136.
Terjemahan : Ibnu Juhan Al-Tantawi
Sumber : Majalah Minbar Al-Islam, keluaran tahun ke-(68), bil (8) Sya'ban 1430, m/s 136.
Posting Komentar