Tidak disyaratkan ta'yin mayyit yang hadir dicukupkan dengan ta'yin solat jenazah atau ta'yin fardhu/fardhu kifayah
قوله
ويكبر ) الي ان قال وأركانها سبعة أحدها النية ويجب فيها القصد والتعيين كصلاة الجنازة
ونية الفرضية وإن لم يعترض للكفاية وغيرها ولا يشترط تعيين الميت الحاضر
Adapun
rukun dari solat jenazah ialah 7, salah satunya niat dan diwajibkan untuk
menyengaja niat dan ta'yin niat (contoh) solat jenazah dan niat fardhu walaupun
tidak menyinggung/mengucapkan kifayah atau selainnya dan tidak disyaratkan
menta'yin mayyit yang hadir ( Khasiyah al Bajuri juz 1 hal 249).
فإن عينه
كزيد أو رجل ولم يشر اليه ,أخطأ في تعيينه كأن بان عمر أو إمرأة لم تصح صلاته فأن أشار
اليه كأن ٌقال نويت الصلاة علي زيد هذا فبان عمرا صحت صلاته تغليبا للإشارة ويلغو التعيين
Seandainya
seorang yang mensholati jenazah menta'yin (contoh) mayyat bernama zaid atau mayyat
laki-laki dan tidak meng-isyarohi/memakai lafad hadza, maka demikian apabila salah
pada ta'yinnya, dalam contoh kenyataan mayyatnya adalah umar atau kenyataannya
mayyatnya adalah seorang perempuan, maka tidak sah solatnya.
Berbeda seandainya orang yang solat
jenazah tersebut mengisyarohi /melafdkan hadza seperti niat nawaitu as solata
ala zaidin hadza, maka apabila kenyaataannya salah, maka sah sholatnya karena yang
dimenangkan adalah isyarohnya dan tidak dianggap ta'yinnya. Keterangan ini terdapat di dalam Khasiyah al Bajuri juz 1 hal 249.
ويؤنث
الضمائر ويجوز تذكيرها بقصد الشخص
Dan dhomir dijadikan ta’nits (dalam
mayat wanita) dan boleh juga memudzakkarkannya (Syarh al-Bahjah al-Wardiyyah
VI/9).
ويؤنث
الضمائر في الأنثى ويجوز تذكيرها بإرادة الميت أو الشخص( قوله ويؤنث الضمائر في الأنثى
) كأن يقول اللهم اغفر لها وارحمها إلخ اللهم اجعلها فرطا لأبويها إلخ ( قوله ويجوز
تذكيرها ) أي الضمائر في الأنثى ( وقوله بإرادة الميت أو الشخص ) يعني أنه إذا ذكر
الضمير وكان الميت أنثى جاز ذلك بتأويلها بالشخص أو بالميت أي اللهم اغفر له أي هذا
الميت أو الشخص أي أو الحاضر
Dan dhomir dijadikan ta’nits dalam
mayat wanita dan boleh juga memudzakkarkannya dengan menghendaki kembalinya
dhomir pada ‘mayat’ atau ‘orang’. (Keterangan Dan dhomir dijadikan ta’nits dalam
mayat wanita) seperti ucapan Allaahumma Ighfir Lahaa Warhamhaa dan seterusnya..
(Keterangan dengan menghendaki kembalinya
dhomir pada ‘mayat’ atau ‘orang’) artinya bila mayat wanita boleh juga memudzakkarkan dhomir dengan
mentakwil kembalinya dhomir tersebut pada ‘mayat’ atau ‘orang’, dengan demikian doanya berbunyi Allaahummaghfir Lahuu/ Ya Allah ampunilah dia (artinya ‘mayat’ atau ‘orang’ atau janazah yang hadir). Keterangan ini terdapat dalam Kitab I’aanah
at-Thoolibiin II/128. Wallahu'alam Bisshowab.
Ust. Ubaid Bin Aziz Hasanan dan Ust. Masaji Antoro dalam Pustaka Ilmu Sunniyyah Salafiyah (PISS-KTB)
Posting Komentar