Ulama besar yang menjadi imam mazhab
Syafi`i di Maqam Ibrahim ini asal-usulnya dari Kudus, Jawa Tengah, kelahiran
Mekah. Syeikh Abdul Hamid Kudus lahir di Mekah, dalam “Mukhtashar Nasyrun Naur
waz Zahar” dinyatakan lahir 1277 H/1860 M, dan dalam “Siyar wa Tarajim”
dinyatakan lahir 1280 H/1863 M. Beliau juga wafat di Mekah tahun 1334 H/1915 M.
Nama lengkap ialah Syeikh Abdul Hamid bin Muhammad Ali Qudus / Kudus bin Abdul
Qadir al-Khathib bin Abdullah bin Mujir Qudus / Kudus.
Syeikh Abdul Hamid Kudus mendapat pendidikan asas pertama sekali dari lingkungan keluarganya yang ramai menjadi ulama. Sejak kecil menghafaz al-Quran dan terlatih dengan banyak matan pelbagai bidang ilmu. Matan-matan yang dihafalnya sejak kecil ialah Matn al-Ajrumiyah, Matn al-Alfiyah, Matn ar-Rahbiyah, semuanya dalam bidang ilmu nahu. Matn as-Sanusiyah tentang ilmu akidah. Matn as-Sullam dan Matn az-Zubad, kedua-duanya meliputi akidah, fikah dan tasawuf. Para ulama besar yang terkenal dan menjadi guru beliau ialah Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan, Sayid “Utsman Syatha dan saudaranya Sayid Abu Bakri Syatha.
Dalam bidang khusus mengenai ushul
fiqh, hadis, tafsir dan tasawuf Syeikh Abdul Hamid Kudus memperdalamkannya
kepada Sayid Husein al-Habsyi. Syeikh Abdul Hamid Kudus pula adalah orang
kepercayaan Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki, mufti Makkah,
dalam bidang keilmuan setelah Syeikh Ahmad al-Fathani. Hubungan antara Syeikh
Abdul Hamid Kudus dengan Syeikh Ahmad al-Fathani sangat erat.
Syeikh Abdul Hamid Kudus selain
dilantik sebagai salah seorang pentashih kitab beliau seringkali diutus oleh
Syeikh Ahmad al-Fathani ke Mesir dalam urusan cetak mencetak kitab, terutama
hubungan dengan Syeikh Mushthafa al-Halaby, pemilik syarikat cetak kitab yang
terbesar di Mesir pada zaman itu.
Dari ulama-ulama tersebut, Syeikh Abdul Hamid Kudus memperoleh ijazah khusus dan umum, dan mereka pula memberikan keizinan kepada beliau mengajar di Masjidil Haram dan di rumahnya. Manakala Syeikh Ahmad al-Fathani merintis jalan mulai belajar di Masjid Jamik Al-Azhar (tahun 1290 H/1872 M) Syeikh Abdul Hamid Kudus mengikuti langkah Rais thala’ah (Ketua tela’ah atau tutor)nya itu belajar di tempat yang sama (1300 H/1882 M).
Syeikh Abdul Hamid Kudus merupakan
generasi kedua mahasiswa dunia Melayu yang belajar di al-Azhar sesudah Syeikh
Ahmad al-Fathani, sejak itu beliau sentiasa pulang pergi antara Mekah dan Mesir
dalam urusan tertentu yang ada kaitannya dengan kerja-kerja Syeikh Ahmad
al-Fathani. Sebenarnya Syeikh Abdul Hamid Kudus telah mengarang berbagai judul dalam banyak disiplin
ilmu, semuanya dalam bahasa Arab. Walau bagaimana pun pada judul artikel ini
saya sebut bahwa beliau adalah “pakar ilmu arudh dan qawafi”. Kedua-duanya
termasuk dalam bidang ilmu kesusasteraan Arab. Dengan ilmu ini dapat diketahui
bagaimana timbangan-timbangan syair dan nazam dalam bahasa Arab.
Diantara karya Syeikh Abdul Hamid Kudus adalah sebagai berikut:
“Irsyadul Muhtadi ila Syarh Kifayatil Mubtadi”, diselesaikan sesudah Zuhur, hari Khamis, 3 Muharam 1306 H. Kandungannya membicarakan akidah dan ia merupakan syarah daripada karya ayahnya, Syeikh Muhammad Ali Kudus. Dicetak oleh Mathba’ah al-Maimuniyah, Mesir, Ramadan 1309 H. Di bahagian tepinya dicetak matan karya ayahnya, Syeikh Muhammad Ali Kudus tersebut. Ditashih oleh Muhammad az-Zahari al-Ghamrawi.
“Al-Anwarus Saniyah `alad Duraril Bahiyah”, diselesaikan pertengahan
Rabiulakhir 1311 H. Kandungannya membicarakan akidah, fikah dan tasawuf.
Merupakan syarah daripada karya gurunya Sayid Abi Bakar Syatha. Cetakan
pertama, Mathba’ah al-Miriyah al-Kainah Mekah, 1313 H.
“Fat-hul Jalilil Kafi bi Mutammimati Matnil Kafi fi `Ilmayil `Arudh wal Qawafi”, diselesaikan pada hari Isnin, 19 Rabiulawal 1313 H. Kandungannya membicarakan ilmu arudh dan qawafi atau kesusasteraan Arab. Dicetak oleh Mathba’ah al-Husainiyah al-Mashriyah, milik Muhammad Abdul Lathif Khathib, 1325 H. Kata pujian oleh Sayid Ahmad Bik al-Huseini, Muhammad Musa al-Bujiraimi as-Syafi’ie di al-Azhar, Muhammad al-Halaby as-Syafi’ie di al-Azhar dan Ahmad ad-Dalbasyani al-Hanafi di al-Azhar. Ditashih oleh Muhammad az-Zahari al-Ghamrawi.
“Al-Futuhatul Qudsiyah fi Syarhit Tawassulatis Sammaniyah”, diselesaikan pada
Zuhur, akhir Muharam 1322 H. Kandungan pada muqaddimahnya pengarang menyebut bahwa
beliau adalah penganut Mazhab Syafie dalam fikah, Mazhab Abu Hasan al-Asy’ari
dalam akidah, dan penganut Thariqat Khalwatiyah.
Sebab-sebab beliau menulis kitab ini
adalah atas permintaan Qadhi Muslimin Negeri Surakarta ibu kota Jawa, beliau
ialah Al-’Allamah al-Hamam asy Syeikh Raden Tabshirul Anam, supaya menulis
syarah matan Al-Qashidatur Rajziyah yang bernama Jaliyatul Kurbi wa Manilatu
`Arabi. Pada awal perbicaraan pengarang menyebut tentang sanad-sanad thariqat,
di antaranya beliau juga mempunyai hubungan dengan Syeikh Abdus Shamad bin
Abdur Rahman al-Falimbani. Dicetak oleh Mathba’ah al-Hamidiyah al-Mashriyah,
1323 H. Taqriz dinyatakan ramai ulama tetapi yang dapat disebut pada akhir
karangan hanya dua orang ulama saja ialah Syeikh Jami’ Al-Azhar, bernama Syeikh
Abdur Rahman asy-Syarbaini asy-Syafi’ie dan Syeikh Muhammad Thumum al-Maliki
Al-Azhari.
“Lathaiful Isyarat ila Syarhi
Tashilit Thuruqat li Nazhamil Waraqat fil Ushulil Fiqhiyah”, diselesaikan pada
hari Isnin, 12 Rabiulawal 1326 H. Kandungannya membicarakan ilmu ushul fiqh.
Terdapat berbagai-bagai edisi cetakan, di antaranya Mathba’ah Dar at-Thiba’ah
al-Mashriyah, 54-60 Baserah Street Singapura (tanpa tahun).
“Kanzun Najahi was Surur fil
Ad’iyatil lati ila Tasyarruhis Shudur”, diselesaikan pada hari Jumaat, bulan
Safar 1328 H. Kandungannya membicarakan berbagai-bagai amalan wirid, doa, zikir
dan lain-lain. Cetakan pertama oleh Mathba’ah At-Taraqqil Majidiyah
al-’Utsmaniyah, Mekah, 1330 H. Kata pujian oleh Syeikh Muhammad Sa’id bin
Muhammad Ba Bashail, Mekah, Sayid Husein bin Muhammad bin Husein al-Habsyi,
Sayid Umar bin Muhammad Syatha, Sayid Muhammad ibnu Sayid Muhammad ibnu
al-Faqih Sayid Idris al-Qadiri al-Maghribi al-Hasani, Syeikh Muhammad bin
Syamsuddin, Syeikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, dan Syeikh Umar Hamdan.
“Risalah fi al-Basmalah min Nahiyah al-Balaghah”.
“Manzhumah fi al-Adab wa al-Akhlaq li al-Islamiyah”.
“Thali’us Sa’di ar-Rafi’ fi Syarh Ilm al-Badi’”.
“Fiqh Rubu’ `Ibadat”.
“Nubzah fi at-Tashawwuf”.
“Ad-Durrah ats-Tsaminah fi al-Mawadhi’ allati tusannu fiha ash-Shalah `ala Shahib as-Sakinah.”
“Tasythir al-Mudharriyah fi ash-Shalah `ala Khairil Bariyah”.
“Majmu’ Bulugh al-Maram fi Maulid an-Nabiyi Shallalahu `alaihi wa Sallam”
“Raja’ Nail al-As’ad wa al-Qabul fi Madah Saiyidatina az-Zahra’ al-Batul”.
“Bulughus Sa’di wa al-Amniyah fi Madah Umm al-Mu’minin al-Mabra-ah ash-Shiddiqiyah”.
“al-Jawahir al-Wadhiyah fi al-Adab wa al-Akhlaq al-Mardhiyah”.
“az-Zakhair al-Qudsiyah fi Ziyarah Khairil Bariyah”.
“At-Tuhfah al-Mardhiyah fi Tafsir al-Quran al-’Azhim bi al-’Ajamiyah”
“Dhiyausy Syamsi ah-Dhahiyah”.
“Maulidun Nabiyi Shallalahu `alaihi wa Sallam”.
“Kanzul `Atha fi Tarjamah al-’Allamah as-Saiyid Bakri Syatha”.
Jangan mudah memandang ulama dahulu sebelah mata. Niat mereka ikhlas, biar tak dikenal di dunia, taqwa kepada Allah yang diutamakan. Mudah-mudahan patah tumbuh hilang berganti. Al-Fatihah...
Subhan Habiburrahman
Posting Komentar